آموزش ساخت تصویر شاخص محتوا | بر اساس معیارهای سئو

تصویر شاخص یا همان تصویر اصلی یک محتوا مهم‌ترین تصویری است که در سایت خود آپلود می‌کنید و رعایت نکاتی برای استاندارد بودن آن برای سئو و (UI) سایت شما ضروری است.

از ابعاد تصاویر تا کیفیتی که لازم است آپلود کنید همه چیز در سئو کل محتوا و سئو تصاویر نیز تاثیر گذار است.

تا قبل از سال ۲۰۲۰ تصاویری که در سایت خود استفاده میکردید اهمیت چندانی نداشت اما با نمایش تصاویر در SERP گوگل و البته حضور آپ جذاب Google Lenz و در کنار آن الگوریتم‌های پیشرفته‌تر برای درک تصاویر حالا اهمیت آن‌ها آنقدر زیاد است که اول باید برای تصاویر خود زمان بگذارید.

کپی رایت تصاویر نتایج شمارا حذف می‌کند

تمام تصاویری که در سطح وب و به خصوص در Google Image مشاهده می‌کنید رایگان نیستند. بیشتر آن‌ها لایسنس دارند و اگر در سایت خود از آن‌ها استفاده کنید ممکن است آن صفحه از گوگل به دلیل کپی رایت حذف شود.

مشکل هم اینجاست که نمی‌توان دقیقا مطمئن شد که آیا آن تصویر دارای کپی رایت است یا خیر. معمولا روال کار این‌طور است که سازنده یک تصویر در صورتی که عکس خود را در اینترنت مشاهده کند آن‌را به گوگل گزارش می‌دهد و گوگل هم فقط آن نتیجه رو حذف می‌کند.

اینجاست که زحمت فراوان شما برای ساخت یک صفحه سئو شده هدر می‌رود و لازم است تا از تصاویر بدون کپی رایت استفاده کنید.

برای شروع چند وب‌سایت که تصاویر آن‌ها کپی رایت ندارد را به شما معرفی می‌کنیم.

با انتخاب تصویر در این مجموعه‌ها خیالتان همیشه برای کپی‌رایت راحت خواهد بود. همچنین برخی از آن‌ها اشتراک‌های پیریمیوم نیز دارند که با خرید آن‌ها به مجموعه بیشتری از تصاویر دسترسی خواهید داشت.

از افزونه یا ابزار کاهش حجم تصاویر استفاده نکنید

تمامی افزونه‌ها و وب‌سایت‌های آنلاینی که خدمات کاهش حجم ارائه می‌دهند در اصل کیفیت تصویر را کاهش می‌دهند زیرا معماری پیشرفته‌ای ندارد و یک فرایند ساده کاهش حجم اتفاق می‌افتد.

برای کاهش حجم تصاویر هر اقدامی انجام می‌دهید بهتر است از طریق فتوشاپ و قبل از آپلود تصویر باشد. استفاده از ابزارهای شخص ثالث تنها به تصاویر آسیب می‌زند.

فراموش نکنید که هیچ مخاطبی تصاویر بی‌کیفیت را دوست ندارد و بهتر است کیفیت را همیشه اولویت قرار دهید.

آموزش ساخت تصاویر شاخص محتوا با فتوشاپ

برای شروع آخرین نسخه فتوشاپ را نصب کنید و مطمئن شوید که حتما آپدیت شده باشد.

آموزش ساخت تصویر شاخص محتوا | بر اساس معیارهای سئو

از منوی File روی New کلیک کنید و در پنجره باز شده مشابه تصویر از بخش Web یک سایز را انتخاب کنید. نکته‌ای که مهم است باید بدانید‌که لزومی به انتخاب تصاویر با ابعاد بزرگ نیست و هاست خودرا بی‌جهت پر نکنید.

همین که عرض تصویر شما ۱۲۰۰ پیکسل باشد کافی است و این شرط تنها برای تصاویر شاخص است زیرا تصاویری که داخل محتوا استفاده می‌کنید حداکثر به اندازه عرض محتوا به آن‌ها عرض دهید.

به عنوان مثال اگر عرض محتوای شما ۹۰۰ پیکسل است می‌توانید حداکثر ۹۰۰ پیکسل عرض را انتخاب کنید، البته این‌کار را در زمان خروجی گرفتن از تصویر انجام دهید بهتر است.

خروجی گرفتن اصولی در فتوشاپ

آموزش ساخت تصویر شاخص محتوا | بر اساس معیارهای سئو

از منوی File روی Export کلیک کنید و سپس Save For Web را انتخاب کنید. در صفحه باز شده مشابه تصویر بالا عمل می‌کنیم.

۱. فرمت تصاویر همیشه بهتر است که JPEG باشد، مگر در مواردی که تصویر ما بدون پس‌زمینه است می‌توانیم از فرمت PNG استفاده کنیم.

۲. کیفیت خروجی تصویر را بین ۹۰ تا ۸۰ انتخاب کنید، کمتر از آن حتما کیفیت کاهش پیدا می‌کند.

۳. گزینه Optimized را تیک بزنید.

آموزش ساخت تصویر شاخص محتوا | بر اساس معیارهای سئو

در بخش پایین همان‌طور که مشاهده می‌کنید می‌توانید ابعاد خروجی را تنظیم کنید و اینجا جایی است که حداقل ابعاد لازم را انتخاب میکنیم. به عنوان مثال عرض ۱۴۴۰ در اینجارا به ۱۲۰۰ پیکسل کاهش میدهیم زیرا این عرض بیش از اندازه زیاد است.

سروش احمدی

ابعاد تصاویر هرچقدر کمتر باشد بهتر است اما کیفیت تصاویر خود را بالا انتخاب کنید.

همان تصاویری که دانلود می‌کنید را ویرایش نکنید

اگر تصویری را پیدا کردید حتما یک لایه جدید مانند آموزش بالا بسازید و سپس آن تصویر را داخل آن کپی کنید. زیرا بیشتر تصاویر موجود در اینترنت در فرمت‌های ساختاری اشتباهی منتشر شده اند و همچنین دارای اطلاعات زیادی در پس زمینه مانند موقعیت مکانی و لایسنس و …. هستند.

ساخت یک لایه جدید از نوع WEB در فتوشاپ استاندارد‌ترین حالت یک تصویر برای نمایش در سطح وب است.

چند نکته بهینه‌سازی تصاویر

۱. تصاویر خود را حتما با همان نسبت استاندارد که در فتوشاپ WEB است استفاده کنید و تصاویر مربع یا …. برای وب استاندارد نیست، البته شما محدود نیستید و حق انتخاب دارید.

۲. معمولا تصاویری که منبع آن‌ها ایرانی است مانند تصاویر خبرگذاری‌های ایرانی کپی‌رایت ندارد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۳. فرمت WEBP یک فرمت جذاب است و زمانی از آن استفاده می‌کنیم که قرار باشد تنها فرمت WEBP را در سایت خود آپلود کنیم. افزونه‌ها یا ابزار‌هایی که تصاویر JPEG و … را به وب‌پی تبدیل می‌کنند این‌کار را به شکل استاندارد انجام نمی‌دهند و خروجی جالبی نخواهید داشت.

این فرمت هنوز توسط ۱۰ درصد از کاربران ایران پشتیبانی نمی‌شود و نیازی نیست برای استفاده از آن عجله کنید. با خیال راحت از ابتدای سال ۲۰۲۴ می‌توانید فقط تصاویر را با فرمت WEBP آپلود کنید. برای این‌کار فقط از طریق فتوشاپ خروجی بگیرید.

چند باور اشتباه در مورد تصاویر

۱. باید تصاویر را اصلاح رنگ کرد: شما نیازی به اصلاح رنگ تصاویر برای سئو ندارید و این دیدگاه که با تغییر رنگ‌ها می‌توانید آن‌هارا یونیک کرده و ورودی بیشتری از گوگل بگیرید کاملا اشتباه است.

۲. تصاویر نباید بیش از ۱۰۰ کیلوبایت باشد: این عدد برای سال ۲۰۱۰ است که اینترنت به میزان امروز در دنیا توسعه پیدا نکرده بود و عدد آن برای امروز می‌تواند حتی ۱ مگابایت برای تصاویر باشد، لازم نیست روی میزان حجم تصویر حساس باشید.

۳. تصاویر سنگین سایت را کند می‌کند: اگر وب سایت شما در ۱۰ ثانیه لود شود، ۹ ثانیه از آن مربوط به بخش‌های دیگر و ۱ ثانیه برای تصاویر است. در واقع این تصاویر نیستند که سایت شما را کند می‌کنند و باید به معیارهای دیگری مانند CSS JS و کیفیت سرور و … مراجعه کنید.

۴. روی تصاویر متن بنویسید گوگل آن‌را می‌خواند: چیزی که گوگل میخواند ALT تصاویر است و نیاز نیست روی تصاویر خود متن بنویسید: مگراینکه واقعا مطمئن باشید این متن‌را کاربران می‌خوانند و دوستش دارند، با این حال گوگل نمیخواند.

۵. نسخه کوچک شده تصویر را انتخاب کنید: وقتی شما تصویر را با ابعاد استاندارد منتشر می‌کنید دیگر نیازی نیست نسخه کوچک‌تر آن را در نوشته منتشر کنید، در واقع همان نسخه اصلی مثلا ۱۲۰۰ پیکسلی را در محتوا می‌توانید قرار دهید و به هیچ وجه نسخه ریسایز شده استفاده نکنید.

درس‌های سئو را به‌ترتیب بخوانید
این نوشته در سئو ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید